Minimum én gang om året fører Socialtilsynet Hovedstaden tilsyn med alle Habitus’ tilbud.
Socialtilsynet vurderer, om tilbuddene fortsat har den “fornødne kvalitet” efter følgende skala fra 1 til 5:
1: I meget lav grad opfyldt
2: I lav grad opfyldt
3: I middel grad opfyldt
4: I høj grad opfyldt
5: I meget høj grad opfyldt
To nye bosteder har endnu ikke nogen vurdering – det drejer sig om Glimsholt og Toreby.
Nedenfor ses gennemsnit af tilsynsrapporten og den dato, hvor tilsynet er lavet.

Hvis kvalitetsscorerne er i den lavere ende, men omkostningsniveauerne er i den høje ende, så vil det blive bemærket i tilsynsrapporten, at pris og kvalitet ikke hænger sammen. Socialtilsynets konklusioner fra deres seneste tilsynsrapport for det enkelte tilbud, herunder det økonomiske tilsyn, fremgår af tilbudsportalen.dk og ligger offentligt tilgængeligt.
Gentagne konklusioner på tværs af vores botilbud:
Vi kan få besøg på 2 måder:
Nedenfor ses resultatet af de seneste rapporter på Habitus’ botilbud. Disse er tilgængelige på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside i to år. Når der ikke er flere tilsyn herunder, er det fordi, Styrelsen ikke har lavet flere tilsyn hos Habitus de seneste to år.
Kategorierne
Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn udmunder i en rapport, hvor tilbuddet placeres i én af fire kategorier. Kategorierne vurderes ud fra, om der er ingen, mindre, større eller kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden:

Habitus udarbejder årligt budgetter og regnskaber til brug for Socialtilsynet med henblik på at sikre transparens i koncernens økonomi.
Socialtilsynet fører årligt tilsyn med Habitus’ enkelte botilbud, både ud fra kvalitet og økonomi, som en del af tilsynets løbende og årlige godkendelse af det enkelte botilbud.
Tilsynet vurderer, om vi bruger den rette økonomi på bl.a. ledelse, vikarer, bygninger og administrationsgebyrer.
Vi har på intet tidspunkt modtaget sanktioner i forhold til økonomi eller kritik i forhold til koncernkonstruktionen, dens gennemsigtighed eller samhandel mellem de forskellige dele, som kunne føre til misbrug.
Vores årsregnskaber bliver derudover årligt revideret af den eksterne revision – udført af PwC. De laver også juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision af vores enkelte botilbud.
Habitus’ senest aflagte årsrapporterer revideret og påtegnet af revisor uden forbehold eller øvrige bemærkninger.
Koncern
Socialtilsynet fører tilsyn med Habitus som koncern. Her auditeres, om at samhandel mellem forskellige selskaber i koncernen sker til markedspris. Og at der dermed ikke tages overpris for fx vikarer fra vores interne vikarkorps, for høj husleje for ejendomme ejet af Habitus eller lignende, og at vi ikke tager for store administrationsgebyr.
Tilbud
Det er en betingelse for tilbuddets godkendelse og opretholdelse af godkendelsen, at tilbuddet efter en samlet vurdering har den fornødne økonomiske kvalitet. Her indgår en række nøgletal, bl.a. administrationsomkostninger, ledelseslønninger, omkostninger på kompetenceudvikling, borgerettede lønomkostninger, forbrug af vikarer, overskud/ underskud som tilsammen bruges af tilsynet til at sikre:
Ekstern revision
Den uafhængige revisor gennemfører finansiel revision, juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision i henhold til gældende internationale revisionsstandarder samt standarderne for offentlig revision, bl.a. ved stikprøver og analyser.
Revisionen efterprøver, om årsregnskabet i al væsentlighed er retvisende og i overensstemmelse med gældende regler og standarder. Revisor efterprøver med høj grad af sikkerhed, at regnskabet giver et retvisende billede af virksomhedens økonomi og er uden væsentlige fejl eller mangler.
Hvis revisor på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er anledning til væsentlige, kritiske bemærkninger, skal revisor rapportere herom i revisors påtegning af årsrapporten.
Forvaltningsrevision
Forvaltningsrevisionen efterprøver, om offentlige midler er forvaltet økonomisk forsvarligt. Her vurderer revisor på udvalgte emner, om virksomheden handler:
Det handler ikke kun om, at regler overholdes, men også om, at ressourcer bruges hensigtsmæssigt
– Fortrolig behandling – Svar inden for 24 timer –
… du kan også ringe til 20610241 for at tale med socialfaglig konsulent